Naar overzicht

Persbericht: Nieuw project Toontjeshuis bouwt aan zelfstandig samenleven op maat

Antwoord op nijpend tekort aan aangepaste woonvormen voor personen met een beperking

Donderdag 13 september 2018 —  Drongen - Vandaag werd in Drongen de officiële kick-off gegeven van Toontjeshuis: een sociale onderneming die ontstaan is uit de grote behoefte aan aangepaste zorg voor mensen met een beperking aangevuld met een flinke dosis goesting en ondernemerschap. Toontjeshuis creëert een eigen thuis waar volwassenen met een beperking kleinschalig en in de mate van het mogelijke zelfstandig kunnen samenwonen. Naast huisvesting, biedt het project in samenwerking met lokale vergunde partners, ook zorg en ondersteuning.

“Wat als ik er niet meer ben, wie gaat er dan voor Toon zorgen?”. Met die vraag worstelde Joost Callens, CEO van Durabrik en papa van Toon al een geruime tijd. Toon (16 jaar) heeft een beperking waardoor hij nooit volledig zelfstandig zal kunnen wonen. De ellenlange wachtlijsten voor een plek in een aangepaste voorziening waren voor Joost geen optie.

In Vlaanderen wachten meer dan 10.000 mensen op gepaste zorg en ondersteuning. Er zijn meer dan 100 oudergroepen zelf op zoek naar een gepaste woonoplossing voor hun kinderen. Dankzij de persoonsgebonden financiering, die in 2017 volledig werd uitgerold, krijgen ze nu ook die kans en zijn ze niet langer afhankelijk van de plaatsen die de zorginstellingen ter beschikking stellen.

Solidariteit en duurzaamheid
“Mensen met een beperking krijgen zelf het stuur en dus de middelen in handen. Toontjeshuis helpt hen bouwen aan hun toekomst en wil mensen in de zoektocht naar een duurzame woon- en zorgoplossing verbinden. Samen met verschillende zorgpartners, de ouders en omgeving creëren we hun eigen thuis waar geluk en kwaliteit van het leven centraal staat.”, vertelt Bies Henderickx, de projectverantwoordelijke van Toontjeshuis.

Toontjeshuis wil een betaalbare en duurzame woonoplossing zijn. Op elke locatie wordt zoveel mogelijk modulair gebouwd met een omkeerbare architectuur indachtig: de noden van de bewoners evolueren immers doorheen de jaren. Door de integratie of inplugbaarheid van duurzame technologieën en het in acht nemen van de heersende energie- en woonnormen is elk Toontjeshuis klaar voor de toekomst. Ieder huis zal bestaan uit 5 tot 15 private studio’s aangevuld met gemeenschappelijke ruimtes afhankelijk van de behoeften van de bewonersgroep. De huurprijs voor de private studio bedraagt maximaal € 450 per maand. De bewoners kiezen, anders dan in de klassieke woonzorginstelling, zelf met wie, waar en hoe ze willen samenwonen.

Meer dan enkel huisvesting
Naast huisvesting, biedt het project in samenwerking met 10 regionale ervaren en vergunde zorgpartners, ook zorg en ondersteuning. “Als lokale partner faciliteren we de zorg maar nemen deze niet over. We willen de omgeving en het netwerk van de bewoners in hun kracht zetten en hen ondersteunen waar nodig.”, vertelt Bert Putman van Zorgpartner Oranje.

Toontjeshuis koos voor partners die bekend staan voor een klantgerichte en inclusieve manier van werken. Zij zorgen niet alleen voor woonondersteuning, maar ondersteunen ook de dag- en vrijetijdsbesteding van de bewoners. Elk Toontjeshuis wordt bijgestaan door een host die als gastheer en coördinator het huis ondersteunt en faciliteert. Hij staat in voor de dagelijkse exploitatie

van het huis, de organisatie en de coördinatie van de ondersteuning, de verankering met de eigen buurt en de afstemming tussen de verschillende stakeholders.

“Dat de nood aan een project als Toontjeshuis hoog is, staat vast. Nog voor de officiële lancering draaien we proef met drie oudergroepen in De Haan, Sint-Niklaas en Laakdal. We denken nog dit jaar te kunnen starten met de bouw van het eerste Toontjeshuis in De Haan en we hopen dat in Boom, Kuurne, Sint Niklaas, Sijsele, Laakdal of Lubbeek snel alle lichten op groen springen voor de opvolging. De ambitie is om op verschillende locaties verspreid over Vlaanderen Toontjeshuizen te gaan bouwen.”, zegt Joost Callens, CEO van Durabrik.

Om de Toontjeshuizen te kunnen bouwen werd het Social Impact Fonds Toontjeshuis opgericht. Een aantal ondernemersfamilies verzamelden in deze coöperatieve vennootschap met sociaal oogmerk 4,5 miljoen euro, de financiële hoeksteen voor de start van het project.

De Warmste Week
Het steunfonds Toontjeshuis verzamelt giften en is erkend door de Koning Boudewijnstichting en Toontjeshuis staat ook geregistreerd als goed doel tijdens De Warmste Week van Studio Brussel. Wie het project graag steunt of meer informatie wil kan terecht op de website www.toontjeshuis.be.